logo
Skanderborgvej 232, 2.
8260 Viby J
(+45) 36 97 00 80
mail@nord-ad.dk
Følg os

6 tips til hvordan du får en præsentationsfilm, som kunderne elsker!

6 tips til hvordan du får en præsentationsfilm, som kunderne elsker!

1/ Den første date

En præsentationsfilm er lidt som en speeddate: Du skal vise alle dine gode sider og få modparten til at more sig, føle sig godt tilpas og være interesseret på to minutter. Hvis du sidder fuldstændig humorforladt og oversælger dig selv, mens du rører rundt i en kedsommelig cocktail af fine ord, som ingen alligevel forstår, så skrider daten – og han eller hun ringer ikke til dig bagefter. Vis i stedet, at du kan være humoristisk og professionel på samme tid. Det skaber et positivt indtryk af dig og din virksomhed og giver potentielle kunder tillid til, at du kan løfte en opgave tilfredsstillende. Det er desuden meget lettere at forholde sig til folk, man har set og hørt. Med en film kan du få folk til at føle, at de kender dig, og det gør dig mere troværdig.

2/ Ingen synes, det, du laver, er interessant

Du brænder forhåbentlig selv for det, du laver, og derfor kan det være svært at acceptere, at alle andre synes, dit ekspertområde er lige så dødsygt som at glo ind i et sort plankeværk i Varde. Men du er nødt til at indse det, selvom det gør ondt i sjælen – og hellere før end senere. Der er ingen, der fatter, hvad du laver, og derfor er der ingen, der gider at bruge særlig meget tid på at forstå det.

Laver du for eksempel en bestemt type dippedut-dingenoter, som skal monteres helt rigtigt på en specialbygget himstregims, før de dur efter hensigten, kan det være en god idé at vise det gennem en film i stedet for at trykke en manual på 80 sider. Vis og forklar. Det er meget mere simpelt, og du undgår, at potentielle kunder giver sig til at snorke højlydt undervejs.

3/ Skynd dig, skynd dig, skynd dig!

Vi har så travlt, så travlt. Du kender sikkert situationen, hvor du kører morgenmad ind med den ene hånd og børster hår med den anden, alt i mens du forsøger at få ungerne i tøjet og tjekke arbejdsmails. Men hov! Hvad var det, du lige spottede på Facebook? En sjov video med en fuld mand, der løber direkte ind i en glasrude! Det er edderfiseme sjovt, så du ser den lige tre gange til, inden du tagger halvdelen af din omgangskreds i opslaget.

En kort film med et simpelt plot kan være et overskueligt lille afbræk fra dagens mange gøremål. Her kan vi føle os underholdt ud af øjenkrogen, og vi behøver nogenlunde lige så meget hjerne som en vandmand for at følge med i handlingen. Igen: Prøv med lidt humor i din egen film. Det er ikke farligt, og det er ofte, når vi morer os, at vi bliver hængende.

4/ Drop spredehagl: Du rammer ingen

Alle skal vide, hvor awesome du er. Potentielle kunder, eksisterende kunder, samarbejdspartnere, nye medarbejdere, din mormor og kassedamen i Fakta. It’s never gonna happen, så bare drop det. Det er stort set umuligt at præsentere din virksomhed på en måde, der henvender sig til og fanger alle mennesker. Så hvem er det, du allerhelst vil imponere?

En film om din virksomhed behøver ikke nødvendigvis at have til formål at bringe nye kunder ind i biksen; den kan også være en kløgtig fidus, hvis du leder efter den helt rigtige medarbejder. Jobportalerne flyder med jobannoncer, hvor den ene er lige så røvsyg som den næste – så hvorfor ikke prøve noget nyt? Eller måske vil du gerne styrke forholdet til dine samarbejdspartnere ved at sende dem en lille fin video om, hvordan det hele står til (læs: om at du stadigvæk owner markedet)?

5/ Del gerne ud af din fame

Du har mulighed for at promovere din vanvittige virksomhedsvideo på et væld af platforme. Det er selvfølgelig helt oplagt at smide filmen på Facebook, hvor du kan se, hvor mange gange den er blevet vist, og hvor alle dine nye fans kan like, dele og kommentere på din nye status som movie star. Der er jo ingen grund til at afholde dem fra at rose dig og din virksomhed i et offentligt forum, hvor alle kan se det, vel?

Du kan med fordel integrere filmen i din mailsignatur, så ingen af dine kontakter kan undgå at få øje på den. Du kan også dele den på YouTube eller lægge den på din hjemmeside, så besøgende hurtigt kan sætte sig ind i, hvem du er, og hvad du laver. Er du i det vilde hjørne, kan du dele den på LinkedIn, så hele dit arbejdsrelaterede netværk kan se, at du nærmer dig en Oscar-statuette i en allerhelvedes fart, og at du virkelig er værd at være connected med. Kommer der mange gæster i virksomheden, så del også gerne din fame med dem. Rul den røde løber ud og smid filmen op på storskærm – eller tag storskærmen og filmen med på næste messe sammen med en bunke autografer.

6/ Hvad skal du dog på side 9…

… hvis du kan være på forsiden? Når du lægger en film på din hjemmeside, gør du det ikke bare lettere for besøgende at forstå, hvad du laver. Du gør det også lettere for dem at finde dig. Google er nemlig glad for videomateriale, og derfor får du en bedre placering i den berømte søgemaskine, hvis du har en film på din hjemmeside. Der er stort set ingen mennesker, der klikker videre til side to på Google, og kun desperate mennesker klikker videre til side tre og fire. Hvis du vil være synlig – og det vil du altså bare supergerne – så er det hammervigtigt, at du dukker op på side et. På den måde er der nemlig større sandsynlighed for, at din målgruppe klikker ind på din hjemmeside, når de søger efter folk med din ekspertise, og dermed øger du chancen for at få nye kunder. Tjaaaa-tjiiing!

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar