fbpx
logo
Skanderborgvej 232, 2.
8260 Viby J
(+45) 36 97 00 80
mail@nord-ad.dk
Følg os

6 tips til at komme godt i gang med nyhedsbrev

6 tips til at komme godt i gang med nyhedsbrev

Måske er det noget helt nyt, at du vil prøve kræfter med nyhedsbreve som et led i din markedsføringsstrategi? Det kan også være, at du allerede har erfaring med genren, men bare gerne vil have ny inspiration til det, du plejer at gøre?

Nyhedsbreve er et effektivt værktøj til at brande og skabe opmærksomhed omkring din virksomhed, dine services og produkter. Formålet er at give værdi til dine læsere samtidigt med, at de bliver gjort opmærksomme på din virksomhed. Dette skal i sidste ende lede til en forbedret ROI i form af konverteringer ved køb af produkter, services, tilmelding til kurser osv.

1. Gør det klart, hvad det er for en værdi, din kunde får ud af at tilmelde sig lige netop DIT nyhedsbrev

”Tilmed dig vores nyhedsbrev her”.

Næh, hvorfor i alverden skulle jeg dog det? Nej, dine læsere skal lokkes ind i nyhedsfolden med noget mere konkret. ILVA lokker eksempelvis med ”Elsker du boligindretning og forkælelse? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv en del af vores fordelagtige kundeklub: ILVA Shopper”. Se det er jo noget helt andet. Hos nord advertising kan du ”Tilmelde dig vores nyhedsbrev og få spændende tips og tricks til, hvordan du markedsfører din virksomhed”.

Husk på, at når folk tilmelder sig dit nyhedsbrev, så vil de have værdi – såsom tips og tricks til markedsføring – eller måske endda en gave. En gave kan være en lille e-bog, en online-video, en rabatkode til onlineshoppen eller måske et medlemskab af en fordelagtig kundeklub.

2. 75 % værdi – 25 % salg

En tommelfingerregel er, at 75 % af indholdet skal være ikke-kommercielt, og de sidste 25 % kan bruges til direkte salg. Dette kunne eksempelvis være et godt tilbud. Din læser er på jagt efter information, der kan give ham eller hende værdi, og en nyhedsmails proppet med tilbud fra top til bund er mere værdifuldt for dig som afsender end for modtageren.

3. Vælg ét tema til dit nyhedsbrev – og kun et!

Ja, vi ved det godt. Du har så meget, du gerne vil fortælle om din virksomhed og jeres mange kompetencer og talenter. Har du en tømrervirksomhed, så skal nyhedsbrevslæserne da vide, at du både kan skifte tagplader, bygge garage, slibe dørkarme, lægge sildeparketgulve, isolere anneks og meget, meget mere! Men rolig nu.

Når du sender et nyhedsbrev ud, så vælg ét tema. Ellers kommer der for mange informationer. Læseren bliver forvirret og mister interessen. Tømreren bliver nød til indsnævre sit fokus til en enkelt ting såsom: ”Okay, i denne omgang skal modtageren af vores nyhedsbrev vide lidt om gulve”. Nyhedsbrevet kunne passende handle om fordele både på et praktisk og æstetisk plan med trægulve, hvorfor man skal tage en dygtig tømrer med på råd og til sidst et hamrende godt og uforpligtende tilbud på tømrerarbejde.

4. Emnelinjen skal være catchy og spille sammen med overskriften

Du har lavet det bedste, flotteste nyhedsbrev nogensinde med værdifulde informationer til dine læsere – måske endda med et uimodståeligt tilbud. Men åh nej, der er ingen, som åbner dit nyhedsbrev. Det er fordi, din emnelinje ikke fanger, og det duer ikke, for den skal være super sprød. ALT for mange nyhedsmails ender automatisk i papirkurven, fordi de sløvt gør sig til med emnelinjer i stil med: Nyt fra [indsæt selv firmanavn]. Din emnelinje skal pirre og måske endda provokere en smule.

Når læseren åbner din nyhedsmail, så er det vigtigt, at din emnelinje går op i en højere enhed med overskriften. Christina Klitsgaard er professionel rådgiver inden for e-mailmarketing og stifter af We Love Emails, og hun har et knivskarpt eksempel på, hvordan det skal gøres.

 

Emnelinje: Bliv hos mig

Overskrift: Tør øjnene – dine nyhedsbrevslæsere ER jo ikke kærester, som forlader dig, vel?

 

Nyhedsbrevet handlede om, hvordan man skal forholde sig, når ens nyhedsbrevslæsere afmelder sig. Bemærk, hvordan emnelinje og overskrift spiller sammen. Sådan skal det gøres. Du skal være opmærksom på, at dit nyhedsbrev er i skarp konkurrence med alle de andre mails, som rutcher ind i din modtagers indbakke. Derfor ryger den hurtigt ud, hvis den ikke pirrer din modtagers nysgerrighed med det samme.

5. Vær aktuel

Hold øje med, hvad der rører på sig rundt omkring i mediebilledet af aktuelle tematikker, begivenheder og emner. Måske du kan lave en meningsfuld kobling til dit nyhedsbrev? Det samme gør sig gældende med årstiden. Aktualitet er altafgørende, for hvad nytter det at sende et nyhedsbrev ud, som handler om nødvendigheden af termostøvler og uldtrøjer, hvis det er juli måned og solskin?

6. Drop det passive marketingssprog – skriv levende til din læser

Tænk på, hvordan du selv scroller igennem nyheder på din telefon, tablet og computer. Det går stærkt! Derfor er det vigtigt, at du skriver i et spændende og levende sprog, der henvender sig direkte til læseren, og som fanger opmærksomheden. Hold dig langt væk fra et passivt marketingssprog, der udelukkende handler om at sælge. Det er dræbende upersonligt, og din læser mister lynhurtigt interessen.

Desuden har rigtig mange sat deres Outlook op på en måde, så de ikke henter billeder. Derfor er det vigtigt, at hovedbudskabet står knivskarpt frem ved første blik. Også selvom billederne ikke er fulgt med. Husk på, at i et nyhedsbrev er det teksten, der er det centrale. Først bagefter kommer billederne!

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar