fbpx
logo
Skanderborgvej 232, 2.
8260 Viby J
(+45) 36 97 00 80
mail@nord-ad.dk
Følg os

Ballisager: markedsføring benyttes i høj grad i rekrutteringsprocessen i dag

Ballisager: markedsføring benyttes i høj grad i rekrutteringsprocessen i dag

Sponsoreret indhold

Siden internettets indtog er der sket en stor udvikling, hvad angår hvordan diverse processer bliver afviklet sammenlignet med tidligere. Rekrutteringsområdet er også blevet ramt af udviklingen.

Det er blevet lettere for alle virksomheder at nå ud med jobopslag, og nå langt flere end tidligere. Ballisager arbejder dagligt med at hjælpe virksomheder med, at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Dette kan kun lade sig gøres ved at nå ud til de rette ansøgere. Her er digital markedsføring ganske interessant, hvormed virksomheder kan nå ud til de rette ansøgere.

Udover fokusset som er på at ramme de rette ansøgere, så søger Ballisager hele tiden at optimere hele rekrutteringsprocessen. Hvorfor det giver god mening at spørge ansøgere, hvordan deres ideelle rekrutteringsproces ser ud.

Den klassiske rekrutteringsproces

Fra tid til anden foretager Ballisager undersøgelser, som søger at forbedre kompetencerne inden for rekrutteringsområdet.

Den traditionelle rekrutteringsproces har set ud på samme måde i årevis. En typisk rekrutteringsproces indeholder search, annoncering, screening, tests og nogle cases. Da Ballisager er et konsulenthus som sætter stor ære i at tænke ud af boksen, har konsulenthuset lavet en undersøgelse, hvor bordet er blevet vendt rundt. Undersøgelsen har fokus på kandidaternes opfattelse af den gode rekrutteringsproces, og på hvilke punkter de mener, at den klassiske rekrutteringsproces kan forbedres.

Inden fokus rykkes over på selve samtaleprocessen, så er der værd at kigge nærmere på ’search’-fasen af en rekrutteringsproces.

Virksomheder er i høj grad begyndt at bruge kræfter på markedsføring af jobopslag på digitale medier. Virksomhederne er i højere grad begyndt at lægge stor vægt på at ’sælge’ deres virksomhed til de potentielle ansøgere, for at ramme flere ansøgere og ikke mindst de rette. Et godt jobopslag kan motivere selv de kandidater, som er svære at ramme, fordi de sidder godt fast i en stilling.

Ønskeprocessen

Set fra de som er i den ældre aldersgruppes synsvinkel, så har disse været i stand til at se udviklingen, hvad angår hvordan de bliver ’ramt’ af jobopslag. De sociale medier er i dag i fokus, når jobopslag skal ud og ramme de potentielle ansøgere. Det er ifølge Ballisagers undersøgelse en positiv udvikling, set fra ansøgernes perspektiv.

Ballisagers undersøgelse har derudover vist at fysiske interviews klart er at foretrække blandt kandidaterne, faktisk har Ballisagers undersøgelse vist, at hele 83% af kandidaterne er store tilhængere af de fysiske interviews. Referencer og personlighedstests er ifølge undersøgelsen også på listen over favorit rekrutteringsprocesser. Dog peger undersøgelsen på, at det er det yngre segment (18-34-årige), som er tilhængere af tests som personlighedstests og intelligenstests. 35-årige og derover bryder sig ikke i lige så høj grad om disse. Undersøgelsen peger ydermere mod, at mænd i højere grad end kvinder foretrækker, at tests er implementeret som en del af rekrutteringsprocessen.

Cases er i kandidaternes øjne gerne en del af ønskerekrutteringsprocessen. Det er dog ikke et redskab, som benyttes hos særlig mange virksomheder. Kun 22 procent af de som blev inkluderet i undersøgelsen, har oplevet at blive stillet for en case. Med en case menes, en opgave som på en eller anden måde har været relateret til arbejdsopgaverne. Dykker man dybere ned i undersøgelsen, er der er et tydeligt mønster mellem uddannelsesniveau og cases. Der er en tendens til, des højere uddannelse des større sandsynlighed for at blive stiller for cases.

Den effektive rekrutteringsproces

Ballisagers undersøgelse viser, at den klassiske rekrutteringsproces i store træk, er den foretrukne rekrutteringsproces blandt kandidater. Det eneste som er bedre i dag, sammenlignet med tidligere, er måden hvorpå kandidaterne via markedsføring fra virksomhedernes side, bliver ramt af jobopslag.

Noget kan tyde på, at den klassiske rekrutteringsproces i sin tid, er blevet skræddersyet efter kandidaternes behov og ønsker. Det store spørgsmål er blot, hvorvidt kandidaterne foretrukne rekrutteringsproces er den mest effektive?

Undersøgelser viser nemlig, at intelligenstests er blandt de mest effektive rekrutteringsprocesser, disse benyttes dog i meget sjældne tilfælde. Svaret på dette kan være, at disse tests kan have en afskrækkende effekt på kandidater, hvorfor den er blevet valgt fra.

Ballisager søger hele tiden at forbedre deres kompetencer, og dermed udvikle sig. I den forbindelse spår konsulenthuset, at neutrale rekrutteringsprocesser i fremtiden formentlig vil stige i popularitet. En neutral rekrutteringsproces er udtryk for, at hverken køn, udseende eller alder afsløres førend ved den personlige samtale. Ydermere, spås det at virksomheder i endnu højere grad, vil benytte sig af digital markedsføring til at ramme potentielle ansøgere.