fbpx
logo
Skanderborgvej 232, 2.
8260 Viby J
(+45) 36 97 00 80
mail@nord-ad.dk
Følg os

Fodboldklubber og deres markedsføring

Fodboldklubber og deres markedsføring

I takt med at de social medier stormer frem, ser vi også fodboldklubberne markedsføre sig på en helt anden måde, end vi tidligere har været vant til det. Det har dog stadig lang tid for klubberne at komme her til, og der er fortsat rigtig mange klubber, der stadig haler efter.

De klubber der er kommet med på bølgen, hvor de markedsføre sig på sociale medier, er dog længder foran de andre klubber, da de kommer ud til deres fans på en helt ny måde. Med markedsføring tænkes der heller ikke udelukkende på de klassiske reklamer, eller at de benytter et facebookopslag til at lave en reklame for deres næste kamp.

Fodboldklubber har i dag ansat flere folk i deres såkaldte SoMe team, som står udelukkende for markedsføring af deres sociale medier. Det betyder, at de har folk der laver sjove og anderledes kreative opslag på twitter. Det giver likeability og gode point hos fansene, og det vil i sidste ende være med til at styrke brandet, forøge salget af merchandise og samtidig øge antallet af tilskuere på tribunerne.

Ikke kun klubberne der gør det

Det er dog ikke kun de professionelle fodboldklubber, der benytter sig af de sociale medier til at markedsføre sig. Spillerne har også bemærket, at det kan være en genial måde til at bygge bro til deres fans. Et af de bedste eksempler er Zlatan Ibrahimovic, der har fået legendestatus blandt alle fodboldfans.

Det er efterhånden de færreste fans, der ikke kan lide Zlatan, på trods af, at han har en meget speciel personlighed. Han er på en måde fodboldens Chuck Norris, og det er han selv skyld i. Det viser dette eksempel fra twitter, hvor han markedsfører sig ved blot at svare tilbage på en fan, der har stillet ham et spørgsmål via twitter.

Zlatan Ibrahimovic har tørnet ud for de største klubber i verden, og senest skiftede han fra Manchester United til La Galaxy. Her forventede de fleste, at den svenske stjerne ville falde igennem, især taget hans alder i betragtning.

Zlatan har dog taget MLS med storm, hvor han har scoret flere fantastiske mål, og han har allerede opnået en ikonisk status i USA. Hans tiltrædelse i MLS har haft stor betydning for Galaxy, der dog stadig har svært ved at vinde MLS Cuppen i år. Odds 41.00 står klubben i lige nu, og selvom Zlatan er i topform, er det måske ikke det rette odds forslag.

Det er et must at være på sociale medier

Hvis man gerne vil nå bredt ud, og skabe positiv omtale om klubben, så er det simpelthen et must at være på de sociale medier. Det mener det danske fodboldforbund DBU Jylland, der har skrevet en længere artikel omkring fodboldklubber og sociale medier i deres fodboldmagasin.

Hvis man vælger at starte på de sociale medier, så er det dog vigtigt, at der kommer masser af fokus og kontinuerlige opslag. Det nytter ikke noget, at man kun opdaterer hver 14. dag, for så mister fansene deres interesse for at følge med.

Derfor skal man jævnligt holde kanalerne opdateret, og dette er grunden til, at de fleste klubber efterhånden ansætter folk til deres SoMe.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar