fbpx
logo
Skanderborgvej 232, 2.
8260 Viby J
(+45) 36 97 00 80
mail@nord-ad.dk
Følg os

Tænk kreativt i din markedsføring

Tænk kreativt i din markedsføring

Marketing er et redskab, der sørger for at gøre din virksomhed synlig. I stedet for passivt at vente på, at kunderne kommer til dig, gør du noget aktivt for at skabe opmærksomhed om dit produkt. Via marketing viser du dit værd samtidig med, at du skaber et image for din virksomhed, der printer sig fast i modtagerens hukommelse. Alt det øger sandsynligheden for, at forbrugerne vælger dit produkt frem for konkurrenternes. Med andre ord er marketing et kraftfuldt salgsværktøj, der ikke må negligeres, når du planægger strategier for din virksomhed.

Derfor skal du tænke kreativt

I dag findes der tonsvis kanaler, hvorpå du kan markedsføre din virksomhed. De mest almindelige er umiddelbart reklamer på TV og i radio samt annoncerer i magasiner og aviser, men det er også er blevet populært at markedsføre sig på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn. I 2005 blev det fastslået, at danskerne gennemsnitligt ser 19 TV-reklamer om dagen, og det tal er endda lav, hvis man sammenligner med lande og nationaliteter – og mon ikke også, at tallet er vokset med årene? I hvert fald hævder nyere tal fra den internationale scene, at det totale antal, vi udsættes for per dag, kan være alt fra omkring 5.000 til hele 20.000 reklamer. De tal understreger, hvorfor det er nødvendigt at tænke ud af boksen i forhold til markedsføringen af din virksomhed. Gennem brug af kreativ marketing kan du differentiere dig fra dine konkurrenter. Sagt på en anden måde er der langt større chance for at slå igennem med den kreative marketing og dermed at blive husket af kunderne.

 

Find inspiration hos andre til at skabe noget nyt

“Hvordan laver jeg kreativ marketing?”, tænker du sikkert nu. Begrebet ’kreativ’ indebærer først og fremmest at skabe, og her er fidussen at skabe noget nyt. Det nye element gør, at du skiller dig ud fra konkurrenterne og tillægger dig og virksomheden en unik dimension. Grundlæggende handler det om at finde kreative steder og måder hvorpå, du kan markedsføre din virksomhed. Et godt eksempel er Full Tilt Poker, der for en del år siden havde en kampagne, hvor deres reklamefilm blev vist på bagsædet af taxier i London. Marketingskampagnen var et samarbejde med Cabvision, og her blev det anslået, at mere end 1.4 millioner taxipassagerer hver måned stiftede bekendtskab med reklamen, der også byggede på et aktivt element, hvor passagerne blandt andet kunne lære at bluffe og læse modstanderens hånd.

 

Inspirerer spiludbyderens metode til at finde alternative steder at markedsføre din virksomhed, er næste skridt at skabe en god præsentationsfilm, der falder i god jord hos modtagerne. Her skal du på rekordtid vise dine gyldne sider frem, hvilket du gør bedst gennem brugen af lidt humor i stedet for tomme flosker og fine ord. Et pragteksempel er IKEAs reklamefilm ”Hej-skat-Onkel-Arne-låner-lige-overkøjen”-testen. Her er der umuligt ikke at trække på smilebåndet, da den store og tunge onkel Arne let og elefant kravler op i øverste køje, så det knirker og brager. Køjesengen giver sig dog ikke det fjerneste, og netop dér understreger IKEA sit famøse slogan ’kvalitetstestet af hverdagen’. Gennem brug af humor formår virksomheden således at fremhæve sine bedste sider.

Nu er essensen ikke, at du skal gå ud og gøre præcis som Full Tilt Poker og IKEA. Pointen er jo netop, at du skal skabe noget nyt og unikt i din markedsføring. Når det er sagt, så er det selvfølgelig altid en god idé at gå på opdagelse blandt andre virksomheders reklamer og markedsføringsstrategier og finde ud af, hvad det er, der gør, at det virker for dem – eller for den sags skyld ikke virker. I de to virksomheders tilfælde har en reklamefilm (på dette rette sted) været det perfekte valg, og der findes da også mange gode grunde til at markedsføre dig gennem film. I denne omgang er formålet dog mest af alt at understrege, at inspiration kan være midlet, der leder til målet. Research er derfor altid et plus, når du er i færd med at planlægge en strategi for din marketing.

 

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar